Inte roligt att vara finkulturell

Detta var ett tag sedan men det slog mig idag när jag såg något roligt kommer inte ihåg vad men ett minne kom tillbaka som jag tänkte gnälla om.

Det var som sagt en tid sedan som jag och min fru skulle gå på teater, jag är en utav de människor som inte förstår detta fenomen men tänkte att jag kanske mognat med åldern och nu skulle förstå det som folk säger är så oslagbart. Men icke.

Lagom till vi satt oss på balustraden dit studenterna i Kalmar är förvisade till får jag veta att det inte bara är en teaterföreställning utan en musikalisk teaterföreställning jag ska få avnjuta. Musikaler är, låt oss bara säga lika njutbart för mig som en välriktad spark i skrevet.
Platsen som jag satt i var anpassade för dvärgväxta människor så mina knän var halvt igenom räcket och redan när ridån gick upp gjorde mitt onda knä sig påmint.

Jag ska inte tråka ut mer för det som är movitvet för mitt gnällande ikväll var inte själva teaterföreställningen hör och häpna men det som hände med den finkulturella publiken.

Jag anser att man inte ska dela upp kulturen i en fin och ful del men jag kan gå med på att kalla den för förfinad och vanlig kultur. Den förfinade är den som kräver lite träning och kanske intresse för att uppskattas och enligt mig är teater en sådan, och tydligen är det likadant med humor.

Föreställningen handlade om Freud så det förekom en hel del ord som publiken tyckte var roliga, ord som penis fick folk att sätta teaterhäftet i halsen och gapskatta. Jag och frun såg ut som frågetecken. Är det verkligen roligt?

Personligen tyckte jag penis ordet blev oroligt en vecka efter det man hörde det första gången när men var liten och outvecklad.
Så en teori föddes.
Kan det vara så att som finkulturell medborgare i landet så missar man vanlig humor? Upplever inte finkulturella människor Monty Python, Killing gänget, Varan teatern, South park och vanligt rå splatterhumor eller behöver man träning för att uppskatta bra humor?

Det skulle inte vara svårt att vara en finkulturell stand upp komiker. Dessa små människor som sitter inträngda på landets teaterar har ingen anning om den humor de missar så man kan plocka från de bästa och framföra sitt egna materiall utan misstanke alls. Kanske värt att testa.

Ja det var ingen rolig upplevelse men ibland måste man ha tråkigt för att inse vilka människor man har runtomkring sig. Jag och frun gick i pausen.

Hur funkar folk?

Kommentarer
Postat av: Mattias

Du skriver riktigt bra! Keep it up!

2010-01-28 @ 19:49:19
URL: http://mattias860423.blogg.se/
Postat av: Emma

Om jag minns rätt (och det gör jag) så var det betydligt grövre ord än "penis" som kalmars finkulturella skrattade gott åt. Puss

2010-01-28 @ 19:57:28
URL: http://emmaterese.blogg.se/
Postat av: Ringan

Så underbart klockrent! ^^ Får höra det där ordet varje dag på jobbet.

2010-01-30 @ 09:22:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0