Kan ingen slå Fillip och Fredrik? Jag vill se blod
Oskarsgalan. Bara sug på det ordet en stund och fundera på vad det betyder för dig. Ta nu vad det betyder för dig och låtsas att du har mitt filmintresse om du nu inte har ett liknande vill säga. Kort sagt var jag en utav dem som såg det som en självklarhet att sitta uppe hela natten och kolla på galan.
Jag upptäckte tidigt att de två meganötterna Fillip och Fredrik höll i försnacket med något patetiskt försök att göra underhållning. Jag tänkte inte mer på det och satte istället på mitt playstation och spelade fram till själva galan började.
Vad händer när det börjar? Istället för att njuta fick jag genast veta att meganötterna kommer prata igenom allt som några förbannade kommentatorer. Jag kan ta att man kommenterar sport om man nu skulle missa något eller för att få lite information om spelarna eller liknande jag köper det. Men i sport vet kommentatorerna oftast vad de pratar om. Vid ett flertal tillfällen fällde meganötterna kommentarer som fick mig att undra om de någonsin sett någon film. De verkar vara på amöba stadiet av filmkunnande något som jag passerade när jag gick i lågstadiet.
En sak till man borde göra om man nu ska kommentatera något som involverar tal är att hålla käften när de man kommenterar pratar. Flera gånger fick jag inte höra tacktalen utan meganötternas menningslösa tjatter. För att inte tala om introduktionen till musik priserna då det gled in en symfoniorkester på scen och de första tonerna i Starwars ledmotivet börjar ljuda och mitt skinn blir genast knottrigt. De första tonerna var dock allt jag fick höra resten var en mycket intressant konversation om en rombar någonstans, John williams gråter! och jag vill se blod.
Jag förväntade mig en trevlig natt med bra film och roliga charmiga inslag men jag lever tydligen i ett land där tvproducenter tror att jag är så dum att jag behöver två svenska meganötter som förklara för mig vem som kommer upp på scen ungefär sammtidigt som det faktiskt står i hörnet på min tv. Men jag måste vara en total idiot som inte fattar om ett tacktal är bra eller dåligt och framförallt skulle jag missa meganötternas paradnummer när de gång på gång berättar för mig vilka svenskar galapubliken liknar till utseende.
jag vet inte hur man ska ta det här på ett annat sätt än en enorm förolämpning från tvproducenterna. Jag är inte en idiot försök att inte behandla mig som en.
Hur funkar folk?
Kan inte folk bara sluta vara idioter
Man kan bli irriterad över mycket nu för tiden och när man har arbetat upp mycket irritation över dagen är det skönt att koppla av med lite tv-spel.
Jag tänkte tidigare idag att jag skulle spela lite och startade mitt spel och började ladda min bana. Då händer följande. Det dyker plötsligt upp ett meddelande på skärmen att det kommit en nytt spel som är fortsättning på det jag spelar och spelet meddelar att jag kommer skickas tillbaka till start menyn för att kunna ladda ner en test version av det nya spelet och testa det.
Ok tänkte jag men jag är inte intresserad just nu, jag vill bara spela lite för att koppla av och känner att min version funkar bra för det ändamålet. Jag laddar mitt spel men samma sak händer igen och igen och igen. Jag kan alltså inte spela mitt spel längre utan tillverkarna tycker att jag testa en ny version. Va fan!
Jag har köpt spelet och borde jag då inte få spela det? Tänk er att ni köper en volvo och ett par år senare står det en man bakom din volvo och meddelar att det kommit en ny model som du måste testa innan du får köra din gamla bil. Du säger trevligt till mannen att din bil duger gott för att åka till affären men mannen vägrar flytta på sig och börjar slå sönder din bil för att du vägrar att testa den nya modelen.
Min poäng är följande i vilken annan branch skulle detta vara godtagbart? Svaret är ganska uppenbart INGEN. Tydligen äger man inget man köper från speltillverkare utan man bara lånar det ett tag.
Hur funkar speltillverkare?
Psalm 21 eller Snälla ta slut
Det finns väldigt få tillfällen jag kan minnas då jag blivit grundlurad av en trailer. Jag brukar vara bra på att se om en film kommer vara bra eller inte redan efter de första sekunderna. Men något måste ha hänt.
För en tid sedan såg jag trailern till Psalm 21 och blev helt överlycklig. Det var skräck det var Per ragnar det var en liten film om galna präster i de djupa svenska skogarna. Vad kunde gå fel? Precis allt visade det sig.
När jag först hörde talas om Hiller som ligger bakom regin för det här misslyckade försöket till film blev jag nyficken och jag kunde inte heller låta bli att tänka på släkten Hitler som av naturliga orsaker ändrade sitt efternamn 1945 och då till just Hiller. Men vi ska inte vara så elaka eller?
Nej vi fokuserar istället på vad herr Hiller försökte göra och inte riktigt lyckades med.
Det är inte lätt att skriva om en film som blir så fatalt obehagligt misslyckad som den här men jag tänkte försöka och nämna en del saker som jag fick mig att spärra upp ögonen och stirra ut i luften som en sprängd guldfisk. Samt att varna alla för att slösa bort en timme och 34 minuter av sina liv.
Vi börjar med skådespelarna som arbetar sig igenom ett fruktansvärt manus som verkar vara skrivet av en filmstudent som vill vara djup och svår. Detta resulterar i att inget verkar naturligt och hela filmen känns som en dålig teaterförställning med 8 åringar som spelar shakespeare. Ett stort problem var att man inte hörde alla repliker det mumlas och viskas men det kanske är medvetet för att försöka dölja manuset. Det stora hoppet här stod till Per ragnar denna Kalmarit som inte kan göra något kasst han är alltid cool. Han är med i kanske 3 minuter så han räddar inte något.
Struktur i film kan se ut på en mängd olika sätt och det är oftast bra med någon form av struktur så man känner tiden och får lite mer förståelse för karaktärerna. Här saknas detta helt jag förstod inte hur lång tid huvudkaraktären vandrat runt i byhålan där det mesta av filmen utspelar sig. Det kunde lika gärna gått tre år som två dagar.
Nu till det som verkligen sänkte den här dyngan längst ner i dynghögen. Detta ska vara en skräckfilm men inget i filmen blir obehagligt. Hiller misslyckas med alla försök till skräck. Och snälla har vi inte sett tillräckligt med spökflickor nu? Visst skrämseleffekterna finns där men taimingen är helt fel. Alla skrämselmoment är så slöa att vi ser vad som händer innan det händer och det är inte bara min filmskadade hjärna som uppfattar det så jag lovar.
Slutet var helt poänglöst inget blir uppklarat och det finns inget klimax alls i filmen den bara makar på i samma tempo och helt plötsligt är det slut. Inte ens Per ragnars omotiverade fontänvomering i slutskedet fick mig att le som det borde ha gjort, jag menar fontänvomering som bestod av en blodliknande sörja kan väl inte vara fel?
Hur ska man då summera det här?
Snälla se inte det här. Jag lovar och garanterar att ni blir besvikna det finns inget som är det minsta bra. Man kan verkligen inte döma en bok efter omslaget och tydligen har jag även förlorat förmågan att döma en film efter trailern. Jag satt och kollade på klockan och bad en stilla bön om ett Führer Hillers film bara skulle ta slut. Han har gjort en till som även den hade en bra trailer och nu vi vad det betyder så se upp för Zone 261 som snart har premiär.
Hur funkar Hiller?