Den onda generationen?





I hela mitt liv har jag spelat tv-spel och under hela mitt liv har jag läst debattartiklar och undersökningar om hur farligt spelandet var. Dator och tv-spelen var packad av våld och detta var såklart farligt och vi som barn skulle växa upp till farliga mördarmaskiner utan empati fyllda av sadism och andra psykotiska tillstånd. Hur blev då min generation av spelare? Vi kommer till det lite senare.

Tänkte att jag skulle uttrycka mina känslor för alla forskare och förståsigpåare runt omkring i världen som redan på förhand dömde mig för att jag spelat tv-spel. Jag menar alla människor vet att det finns folk som inte borde spela, men det finns å andra sidan mängder av saker dessa människor inte ska göra. Sjuka människor får sjuka infall så är det. Sedan var dessa infall kommer ifrån är en helt annan sak. Böcker som the Catcher in the rye fick Mark david chapman att skjuta John lennon men ingen ville förbjuda ungdomar att läsa. Filmen Taxi driver fick John Hinckley Jr att skjuta Ronald reagan och ingen ville förbjuda film. Ungdomarna Eric Harris och Dylan Klebold spelade tv-spel innan skolmassakern i Columbine och detta sågs av media som ett bevis på att de var störda individer som fick inspiration av spelen, det komiska är att Danny Ledonne som överlevde massakern tillverkade ett spel av händelsen som ett sätt att bearbeta vad som hade hänt och sprida budskapet till andra.
Vad jag menar är att dessa människor hade lika gärna fått sitt infall från ett mjölkpaket.

Att sprida skräckpropaganda om hur film/spel/film skadar människors sinne är säkert kul, jag skulle kunna tänka mig att sprida lite saker om Carola men folk fattar nog att hon inte är källan till all ondska i världen eller? Varför inte jag menar om en bok eller en film kan inspirera till mord måste Carolas julkonsert varit ansvarig för minst nord Koreas regim. Med en bra akademisk text och lite "forskning" skulle jag säkert kunna bevisa det lika bra som alla andra artiklar om hur våld från tv-spel förstör ungdomar.

Min poäng är ganska enkel man kan alltid gissa. Och gissa är precis vad "forskare" gör när det gäller tv-spel. Jag kan hålla med om att 5-8 åringar inte ska spela vissa spel då de kanske inte förstår innehållet men det är en helt annan sak.

Men hur blev då min generation?
Väldigt många av de vänner jag någonsin haft har spelat tv-spel i någon form och vi borde nu ha mördat och lemlästat tusentals människor. Men icke.
Ingen spelare jag känner är det minsta våldsam, vi är nördar visst men kallblodiga mördare nej.
Det enda tv-spelen förde med sig var en brist på D-vitamin, sämre syn och ett utökat ordföråd som mest bestod av svordomar. Mycket värre än så blev det aldrig. Vi kanske skjuter lite nazister eller kommunister eller utomjordingar men när vi lägger ifrån oss kontrollen eller stänger av datorn är vi lika "normala" som alla andra. Vi blir föräldrar vi jobbar vi bygger hus och broar och kanske är detta bevis nog att tv-spel inte skapar mördare Det skapar glada människor som får uppleva saker vi inte normalt skulle få. Jag menar bara för någon dag sedan fick jag köra en Ferrari f-40 och bara några dagar innan rädda världen undan ett utomjordiskt hot. Det kommer inte hända i verkligheten.

Så ge fan i och skriv era såkallade vetenskapliga artiklar. Vad ni inte verkar förstå är att en stor del av Sveriges befolkning spelar tv-spel i någon form (Harpan är ett spel) och det är dessa människor ni pissar på. Låt folk tänka själva. Hoppa på Carola eller Niklas wahlgren, de förtjänar det verkligen.

Hur funkar folk?


Kommentarer
Postat av: Ringan

Amen brother!



Kan du inte sprida lite skit över onlinespelen? =P De hänger ju inte direkt ihop med TV-spel och andra dataspel tycker jag. Och jag vet hur du känner om det där med att betala för spela ;)



Mvh Ringan

2010-12-20 @ 17:13:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0