Förvåning och svensk "film"

 
När man pluggar så får man mycket tid att göra annat framför datorn och under en sådan här period då jag borde lärt mig mer om radmotorns sex cylindrar klickade jag in mig på min gamla blogg. Tydligen är det mycket folk som fortfarande vandrar in här och läser och kommenterar vilket jag inte trodde då jag varit minst sagt lite seg att uppdatera den.
Så varför inte fortsätta?
Skulle säkert kunna komponera ihop ett gäng anledningar men varför ska jag känna mig hotad av folkmasssan som nu bor utanför mitt hus med ständigt tända facklor, det har börjat bli hemtrevligt med ljudet av slipande högafflar och jag har svårt att sova utan Siwerts grymtanden och de spontana tegelstenarna. Om någon vill köpa en kubikmeter så hör av er.
 
Nej det är helt enkelt enklare att fortsätta gnälla än att fabricera ihop någon anledning att lägga av så nu kör vi.
 
Rafael Edholm känner nog de flesta till som skådespelare i Sverige och med filmer som Göta kanal 3 och 4 under bältet har han verkligen etablerat sig som kungen av svensk film. Så nu när han tagit landet med storm hyllats av svenska folket och antagligen vunnit alla priser man kan har han satt sig på regissörsstolen. Filmen som han för övrigt varit med och skrivit heter Mörkt vatten.
Detta ska vara en otäck historia om ett par (Helena af Sandeberg och Sverrir Gudnason) som åker till ett hus i skärgården för att ha komplicerat sex på köksbänken. Och vad som börjar som en kul och ledbrytande helg slutar i kaos och ond bråd död. Eller det var väll tanken.
Vi har sett det här innan och extremt kortfattad dyker det upp en konstig man som börjar bli mer och mer konstig och tillslut visar sig vara en ond mördare som vill ha lite kul. Filmen var väldigt kort bara runt 80 minuter men det var bland de längsta 80 minuterna av mitt liv. Det är många filmer som rör sig i snigeltempo och jag brukar inte ha något emot det men då måste det ändå hände lite eller ha intressanta karaktärer, det måste finnas något intressant i bild.
 
Men det här faller på så många sätt, så många att jag inte orkar skirva alla för då måste jag antagligen köpa ett nytt tangentbord och nya fingar.
Så bara ett par enkla tips till herr Edholm om hur nästa gång kan försöka göra en bättre film.
 
1 Försök att inte använda den "skrämmande" musiken i inledningen. Detta förstör överaskningen om att det senare kommer hände något obehagligt.
2 Ha ett manus. Det blir enklare att göra en film med ett manus.
3 Bara för att du nu som regissör kan få den kvinnliga skådespelaren att klä av sig är det inget krav att hon ska göra det i meningslösa scener.
4 Visa inte lösningen på karaktäreras problem i början av filmen. hmm undrar varför han filmar på en sax som sitter väldigt lägligt placerad i en blomkruka på golvet? kan det vara så att någon kommer få den i sig?
5 Ha karaktärer man bryr sig om. Det är svårt att känna någon form av sympati för människor som beter sig som rövhål. Varför ska vi bry oss om dem när dem är svin?
 
Se något bra istället.
 
Hur funkar Edholm?

Kommentarer
Postat av: Pia

Trevligt att du är tillbaka, det är alltid roligt att läsa om dina funderingar kring film m.m.

2012-10-28 @ 10:09:40
Postat av: Anton

Ah Svensk film...

2012-10-28 @ 21:57:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0