Tokyo Gore Police


 

 

Ibland händer det, dock ytterst sällan att man blir riktigt förvånad av en film. Jag har den senaste tiden snöat in på asiatisk film igen som jag gör med jämna mellanrum. Jag stötte på en film som fick mig att inse att det behöver inte alltid finnas ett innehåll för att tavlan ska vara intressant.

Jag ska börja med att beskriva filmen som fick mig att tänka efter. Det är Tokyo gore police med den underbara Eihi Shiina i huvudrollen som den något labila polisen Ruka. Ruka ser som liten sin far bli skjuten men vi pratar inte om "hollywoodskjuten" här utan den stackars mannen huvud exploderar i miljoner bitar och vad som känns som 300 liter blod sköljer över kameran och nu förstår man vad som väntar. Detta händer de första 10 sekunderna i filmen så jag avslöjar inget som är viktigt för den mycket tunna berättelsen som väntar.


Rukas arbetsgivare det vill säga polisen i tokyo har nu blivit privatiserad med dramatiska effekter, de avrättar folk på löpande band och ibland på öppen gata med barn som pubilk.

Rukas uppgift inom polisen är att lokalisera och förgöra en ny form av människor som kallas ingenjörer. Dessa är mutanter och när de blir skadade så växer vapen ut istället för låt oss säga en arm. Ingenjörerna dör under extrema former med motorsågar och liknande saker inblandade med mängder av blod som sprutar likt sprinklersystem.

Jag ska inte säga så mycket mer om själva filmen jag tror att det räcker med att räkna upp ett par saker som jag aldrig tidigare beskådat. Det finns en flicka som har en alligator mun som underkropp, en man som får benen avkapade och blodet sprutar så intensivt att mannen börjar flyga runt i byggnaden. Jag lovar att detta är bara ett par saker som filmen stolt visar med ingående detaljer.

Nu till min själva poäng.

Jag har sett en del film och blir sällan förvånad men filmindustrin slänger ibland ur sig fantastiska filmer som både skrämmer och förvånar mig. Det skapas en väldigt skrämmande realistik framtid som verkligen går i våldets tecken. Skrev jag just realistisk? Ja fast inte på det traditionella sättet. Trots fontäner av blod och inälvor som flyger blir stämingen i filmen extrem obehaglig. Missförstå mig inte här jag skrattar som bara den i delar av filmen men genast när man tror att det bara ska vara roligt en längre tid kommer en skuvbol som träffar en i skallen och genast skiftar stämningen igen.

Jag kan rekommendera den här filmen till alla som vet med sig att de kan se blodet flyta utan att kasta upp frukosten och kanske tycker att det är kul till och med. Det behövs verkligen inte vara ett smart manus och kosta miljontals dollar för att göra en bra film. Allt som behövs är en bra regissör och en bra skådis så kan en vision bli verkligenhet. Det gäller bara att se igenom ytan så inser man fort vilken underbar film detta är.
Ibland kan förpackningen se ut som en överkörd lämmel och ändå rymma en fantastisk skatt, dock täckt i blod och inälvor men ändå. Så döm inte boken efter omslaget och döm inte heller filmen av blodkvantiteten.

Hur funkar folk?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0