Sverige polisfilmernas land

Ja nu är det den tiden på dygnet igen och mitt gnällande är återigen i farten. Vid mitt morgon kaffe slog jag på tvn och såg till min då ickeexisterande häpnad att det visades en Wallander film.

Sverige har pumpat ut polisfilmer i samma takt som en vinterkräk sjuk person gör sig av med maginnehållet de sista åren men traditionen sträcker sig tillbaka till Mannen på taket då vi för första gången såg Martin beck vimsa runt i Stockholm och klaga på brottsligheten.

För att få någon form av överblick måste jag tyvär lista upp några av de "poliser" som visas.
Först tar vi Beck som antagligen har flest filmer uppkallade efter sig med någonstans runt 20 stycken det är nästan som bond fast med skillnaden då att bond är bra filmer och inte känns som en lågbudget tv-serie från Estland.
Wallander har även han hängt med länge och bytt skepnad från Rolf lasgård till Christer henriksson och har ungefär lika många filmer han. I Wallander filmen Skulden som visades på våra för dyra filmkanaler nyligen försvinner ett barn i början av filmen, på sin födelsedag fick samma barn ett Playstation. Han har även en äldre bror, jag slängde ur mig den sämsta möjliga lösningen på filmen efter ungeför 3 minuter och sa på kul -Det är brodern som dödade honom för att få Playstationet för sig själv. Efter ytterligare en timme av mitt liv som jag aldrig kommer få tillbaka stod det klart att det var precis så. Undrar om det är en förståndshandikappad igelkott som skriver manusen eller om de bara lägger en massa ord och meningar i en hatt och sedan drar fram handlingen.
Men vi ska inte glömma stjärnor som Irene Huss och Johan Falk.

Vart vill jag då komma?
Sverige har en del stjärnor när det gäller film och filmintresserad som jag är blir jag så gnälig när dessa trycks undan för att ge utrymme för Beck, Wallander, Huss och Falk. Borde vi inte istället ge pengar till Peter Dalle eller Josef fares så de kan underhålla oss. Varför inte ge Galenskaparna 10 miljoner och se vad de kan hitta på istället för att förvandla Ystad till brottscentrum på jorden.

Hur funkar folk?

Kommentarer
Postat av: Eva

Nä nä, vänta lite nu. Galenskaparna suger. Då tar jag hellre fler polisserier/filmer.

Möjligen att Fares kunde få ett par miljoner.

2010-01-25 @ 16:58:28
URL: http://evottpevott.blogg.se/
Postat av: Matilda

såå rätt ! :D

2010-01-25 @ 18:31:36
Postat av: Targar

Välkommen till träsket. Kommer följa detta men som sagt mer smutskastning om Ringan tack!

2010-01-25 @ 19:20:59
Postat av: Ricke

Ystad är ju ett brottscentrum. En hel poliskår som jagar en gryningspyroman.

2010-01-25 @ 19:28:07
Postat av: Johanna

Hehe, du har helt klart en poäng. Men om jag ska vara sådan så finns det rätt många filmer som det går att gissa sig till efter tre minuter. Jag har förstört ett antal filmer för mina nära med att jag har gissat slutet redan i början...och haft rätt!



Kram

2010-01-26 @ 11:43:53
URL: http://cedersallad.blogg.se/
Postat av: Ringan

Vem vet...kanske är gryningspyromanen ännu en filmtittare som är så förbannad att Ystad blivit ett brottcentrum.

2010-01-27 @ 06:59:19
Postat av: Ringan

Vänta lite här nu....varför smutskasta mig Targar? Jag är väl snäll? =P

2010-01-27 @ 07:00:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0