Den onda generationen? Revisited



Efter mitt förra inlägg började jag fundera på ett par saker som jag inte tog upp och bara måste göra. Så spännfast skägget och släng er in i min hjärna. (Skrämmande eller hur?)

Som ni tidigare kanske läst är jag måttligt filmintresserad jag spelar även en del tv-spel samt lyssnar på hårdrock. Detta gör mig till Siewert Öholms absoluta motsats. Allt han propagerade mot älskar jag.

Jag hoppas de flesta av er har kollat på de gamla härliga programet Studio S där man hängde ut skräckfilmen under 80-talet. Man målade upp denna mysiga genre till djävulens propaganda som förstörde barn. Detta ledde till åldergränser för hyrfilmer och ett hysterisk klippande i klassiska mästerverk som Motosågsmassakern. Ingen större överaskning kanske när jag nu säger att jag älskar skräckfilmer, det finns något härligt med den totala brist på moral och etik som sköljer över en. Det var nya upplevelser varje gång man såg en ny film man visste aldrig riktigt vad som skulle hända för det var mycket lite som filmmakarna drog sig för att göra. Blev jag rädd? Nja lite i början men nu är det bara komiskt och ibland mysigt.

Vi går över till min favorit musik genre nämligen olika former av metal och hårdrock. Detta var fasansfullt enligt Siewert med grupper som W.A.S.P och Twisted sisters under 80-talet, som skrek om sex och tuggade råt kött på scen. För mig är hela 80-tals eran av hårdrock bara förknippad med glädje och tvivelaktiga spandexbyxor. Men dessa grupper var farliga och folk protesterade mot de hemska budskapen som deras barn tog del av. Det var främst de satanistiska texterna som förekommer som föräldrar reagerade på, deras barn skulle säkert börja offra får i källaren om inget gjordes. För mig är det farten, glädjen och själva musiken i sig som stod i centrum inte deras image.

Rollspelen då tillslut detta har inte debatterats i tv vad jag känner till men media är väldigt snabba att skylla på rollspel när det händer otäcka händelser i Sverige. Det har skrivits insändare och artiklar där man snabbt konstaterade att rollspel det går bara ut på en enda sak nämligen att döda varandra. Detta ledde till att det svenska otroligt bra rollspelet Kult totalförbjöds i Sverige under 80-talet för det fanns enligt kritiker regler för hur våldtäkter skulle gå till. Nu är det så att jag äger två olika utgåvor av det här spelet och detta är ren fiktion. Man tog bort ett roligt och bra spel för att skydda ungdomar från att bli framtida våldtäksmän. Vi kan nog med säkerthet säga att Siewert inte hade något emot förbudet.

Tv-spelen har jag tidigare skrivit om och ni vet vilka monster vi som spelade tv-spel skulle bli.

Hur skulle jag (Siewerts nemesis) se ut i huvudet om han hade rätt i sin kritik?
Bara jag tänker på det blir man lite mörkrädd, tur att man är en relativit intellegent person som kan tänka själv till skillnad från Siewert. Framför allt blir jag tacksam och tacker återigen min mor som lätt mig tänka sig. Jag fick bilda mig en egen uppfattning om kultur och välja ut de bitar jag tycker om och ägna mig åt.

Fast till Siewerts försvar det är kul och ljuga om saker man inte tycker om. Visste ni att varje gång man ser en film med Mikael Persbrandt så dör en sälunge i fruktansvärda plågor. Eller att varje gång man lyssnar på Per Gessle förlorar ni 4% av er hjärnkapacitet permanent. Varje dag vi tillåter Kanal 5 göra vedervärdiga tvprogram skadar vi whiskey produktionen på Irland. Alla dessa saker är fruktansvärda, så upp till debatt gott folk.

Hur funkar folk?

Kommentarer
Postat av: Emma

Stackars Siewert.. Han har det nog inte lätt nu för tiden :P.

2010-12-21 @ 11:49:47
URL: http://emmaterese.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0